loading...
کلاویوس | مرجع تخصصی تنظیم و آهنگسازی دیجیتال
Bulletin
بسایت کلاویوس،در تاریخ 95/01/01 با هدف ترویج موسیقی ایرانی و کمک به مستعدان این حوزه شروع به کار کرد.
<<این وبگاه تنها سایت رسمی کلاویوس است فقط ادرس هایی که اینجا اعلام میشود مربوط به ما میاشد>>
<<برای استفاده از تمامی امکانات سایت ائم از دانلود مطالب،شرکت در گفتگو ها و... در سایت عضو شوید>>
<<برای مطرح کردن مشکلات،سوالات و پیشنهادات خود میتواند از انجمن سایت استفاده کنید>>
<<کپی برداری از مطالب کلاویوس فقط با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز میباشد>>
<<کلیه محصولات فروشگاهی که تگ اختصاصی بر روی ان خورده پس از اولین خرید بطور خودکار حذف میشوند>>
بازدید : 256 یکشنبه 28 آذر 1395 نظرات (0)


1 - کارت صدا چیست؟
پاسخ : کارت صدا یا Audio interface رابط و مبدل سخت افزاری سیگنال های آنالوگ به دیجیتال و بلعکس در کامپیوتر است.


2 - سیگنال آنالوگ چیست؟
پاسخ : سیگنال آنالوگ صدا به سیگنالی گویند که نیاز به پردازش نداره و در واقع یک نوسان الکترونیکی هست که حامل همون صدای پخش شده است. این سیگنال میتونه مستقیم به یک اسپیکر بره تا سپیکر به وسیله ی مگنت خود و ایجاد ارتعاش اون سیگنال ها رو به صدا تبدیل کنه.


3 - سیگنال دیجیتال چیست؟
پاسخ : سیگنال دیجیتال صدا سیگنالی است که حاوی مقادیر از صفر و یک که زبان ابتدایی کامپیوتر هست میباشد. این سیگنال برای شنیده شدن نیاز به پردازش داره و در واقع یک نوع کد کامپیوتری هست که به وسیله ی پردازنده ی کامپیوتر پردازش میشه و به سیگنال انالوگ جهت شنیدن تبدیل میشه.


4 - پارامتر های معرف یک کارت صدا چه چیز هایی هستند؟
پاسخ : این پارامتر ها میتونه شامل موارد مختلفی از جمله Sample Rate و Bit و ... باشه که هر کدام معرف یکی از ویژگی های عمل کرد کارت هستند.برای مثال یکی از پارامتر هایی که میشه در خرید کارت صدا در نظر گرفت قدرت تبدیل و نمونه برداری اون از سیگنال های انالوگ ورودی (که به وسیله ی میکروفون وارد کارت صدا میشوند) به سیگنال دیجیتال است که پارامتر های Sample Rate و Bit rate معرف این ویژگی هستند.


5 - آیا کارت صدا انواع مختلفی دارد؟
پاسخ : بلی. کارت صدا ها رو میتوان از زوایای گوناگون دسته بندی کرد. زمانی که شما از یک کامپیوتر صدا میشنوید قطعا اون کامپیوتر دارای یک کارت صدا است.پس در نتیجه تمام کاپیوتر ها و لپتاپ ها دارای این قطعه ی سخت افزاری هستند اما از هیس استودیو این مسئله متفاوت است و دسته بندی های گوناگون دیگه ای برای اون وجود داره.


6 - دسته بندی کارت صداهای استودیویی چگونه است؟
پاسخ : کارت صدای های استودیو یا Professional از هیس های گوناگون دسته بندی میشوند.
1 - دسته بندی بر اساس نوع اتصال به کامپیوتر.
PCI: کارت صدا هایی که روی مادر بورد و از طریق درگاه PCI به کامپیوتر شما متصل میشوند و معمولا به صورت اینترنال یا داخلی استفاده میشوند.
USB : کارت صداهاییی که به وسیله ی درگاه USB به کامپیوتر متصل میشوند و از متداول ترین کارت صداهای استودیویی هستند.
Firewire : کارت صداهایی که از طریق درگاه Firewire به کامپیوتر متصل میشوند و معمولا کارت صدا های کلاس A و تجاری برای اتصال از این درگاه استفاده میکنند.
2 - دسته بندی بر اساس شکل ظاهری.
Desktop : این کارت صدا ها معمولا اندازه ی کوچیک دارند و به گونه ای طراحی شده اند که روی میز و جلوی دست قرار میگیرند و تنظیمات اون ها با چندین دکمه ی در دست رس به راحتی انجام میشود.
Rack mount : این دسته از کارت صدا ها به گونه این طراحی شده اند که برای قرار گیری در رَک های استودیو مناسب هستند.
*رَک : طبقه و جای قرار گیری سخت افزار در استودیو که شکل خاص و استانداردی دارد.


7 - برای انتخاب کارت صدای مناسب چه چیز هایی رو باید در نظر بگیریم؟
پاسخ : در بحث استودیو و صدای حرفه ای نیاز های مختلف میتونند جهت گیری شما برای انتخاب کارت صدا رو تغییر بدهند.
برای مثال ممکنه اولین موضوع مهم برای شما تعداد ورودی ها و خروجی های کارت صدا باشه.
ممکنه برای شما کیفیت تبدیل سیگنال های آنالوگ و دیجیتال در کارت صدا مطرح باشه
ممکنه برای شما راحتی استفاده و پایداری اون در نرم افزار ها مطرح باشه
ممکنه برای شما اندازه و یا نوع اتصال کارت صدا به کامپیوتر مطرح باشه
در هر حالت انتخاب های متفاوتی وجود داره و صد البته بحث مالی هم میتونه یکی از اصلی ترین موارد باشه چرا که کارت صداهای تولیدی برخی از شرکت ها مانند Universal Audio ساخت امریکا یا RME ساخت المان قیمت های خیلی خیلی بالایی دارند.


8 - Sample Rate در کارت صدا چیست؟
سمپل ریت یک کارت صدا معرف قدرت نمونه برداری اون کارت صدا از سیگنال های آنالوگ ورودی برای تبدیل به سیگنال دیجیتال است.
این طور توضیح بدیم که یکی از وظایف اصلی کارت صدا رکورد یک صدا است. این صدا میتونه صدای یک میکروفون باشه و یا یک ورودی صدای انالوگ که به کارت صدا متصل میشه باشه. در هر حالت این ورودی ها آنالوگ هستند و برای ارسال به کامپیوتر باید به دیجیتال تبدیل بشند.
سمپل ریت معرف قدرت نمونه برداری کارت صدا از سیگنال های آنالوگ برای تبدیل به دیجیتال است.
سمپل ریت رو با اعدادی مثل 48K یا 96K نمایش میدند. که K مخفف کلمه ی kilo به معنای ضرب در هزار است.
خب بدیهی است که هرچقدر این عدد بالاتر باشه قدرت نمونه برداری کارت صدا بالاتر است و صدا رو با کیفت بهتری میتونه رکورد کنه.
البته دوستان توجه داشته باشند ما خیلی سطحی به این موضوع پرداختیم و صرفا اگر یک کارت صدا سمپل ریت 96K داشت به این معنی نیست که حتما از یک کارت صدای 48K برای رکورد بهتر است !!!


9 - انواع ورودی ها در کارت صدا چگونه است؟
همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم یکی از عمل های اصلی کارت صدا رکورد یک صدا است. پس این منبع صدا باید به طوری وارد کارت صدا بشه که نتیجه ی اون وجود ورودی های مختلف در کارت صداها است.
این ورودی ها رو میتوان به دو دسته ی آنالوگ و دیجیتال تقسیم بندی کرد.
ورودی های دیجیتال :
این ورودی ها درگاه هایی هستند که از طریق اون ها ما میتونیم یک صدای دیجیتال رو وارد کامپیوتر کنیم.
از معروف ترین این ورودی ها SPDIF و Optical است.
ورودی های آنالوگ :
این ورودی های درگاهایی برای انتقال سیگنال آنالوگ به کارت صدا هستند. از معروف ترین شکل این ورودی ها XLR و TRS است.


10 - انواع خروجی ها در کارت صدا چگونه است؟
همین طور که در بالا ذکر شد یک کارت صدا دارای ورودی های مختلف برای بر طرف کردن نیاز های کاربر است همین طور خروجی های کارت صدا ها نیز به اشکال گوناگون وجود دارند.
یکی دیگر از عمل کرد های اصلی یک کارت صدا تبدیل سیگنال های دیجیتال ارسالی از کامپیوتر به آنالوگ است برای شنیده شدن.
پس در نتیجه زمانی که کارت صدا اطلاعات رو از طریق پورت های دیجیتال مانند USB یا FireWire دریافت میکنه اون ها رو به صورت سیگنال های آنالوگ انتقال میده که این انتقال از طریق خروجی های متفاوت صورت میگیره.
شکل این خروجی ها معمولا یک جفت TRS به صورت Mono برای اتصال به اسپیکر مانیتور و یک یا چند خروجی TRS به صورت Stereo برای هدفون است و همین طور بسته به مدل و نوع کارت صدا تعداد و نوع خروجی ها میتونه متفاوت باشه.
برای مثال کارت صدا های جدید اکثرا دارای خروجی SPDIF هم هستند که در واقع یک خروجی دیجیتال است.


11 - پری امپ در کارت صدا چیست؟
حتما دوستان با واژه پری امپ به دفعات برخورد داشتند. پری امپ یک سخت افزار است برای تقویت سیگنال های میکروفون.
زمانی که میکروفون صدا رو دریافت میکنه اون رو به سیگنال های آنالوگ خیلی ضعیف تبدیل میکنه و سخت افزاری به نام پری امپ وظیفه ی تقویت این سیگنال ها رو به عهده داره. امروزه معمولا تمام کارت صداهای استودیوی دارای یک یا چند پری امپ هستند که یکی از مهم ترین پارامتر های برای کافیت صدای رکورد شده ی کارت صدا همین پری امپ است. پری امپ ها میتونند به صورت یک سخت افزار مستقل ارائه بشند و یا تحت یک کارت صدا عمل کنند. برخی مدل های کارت صداها صرفا به خاطر کیفیت بالای پریامپ های کار شده در اون ها معروف هستند و یوزر های زیادی رو به خودشون جذب کردند.


12 - ASIO در کارت صدا چیست؟
خب همین طور که میدونید وقتی یک سخت افزار قراره که در خدمت کامپیوتر کار کنه کامپیوتر و سیستم عامل اون باید سخت افزار اون بشناسند و نحوه کد گذاری ها و ... در اون داشته باشند. ASIO در واقع معرف کارت صداهای استودیو ی به کامپیوتر است. میتونیم ساده تر بگیم همون Driver کارت صدا است که اون رو به سیستم عامل که ویندوز یا مک میتونه باشه معرفی میکنه. معمولا شرکت ها ASIO های کارت صدا های ساخته شده ی خودشون رو برای دو سیستم عامل ویندوز و مک ارائه میدهند. یکی دیگر از عمل کرد های اصلی سیستم نرم افزاری ASIO معرفی و درگاه اتصال کارت صدا به DAW شما است. (*DAW) برای اطلاع و توضیح این واژه به ایـــــن بخش رجوع کنید. (به زودی اضافه میشود)
ASIO کارت صدای شما علاوه بر این که مسیر های ورودی و خروجی های کارت صدای شما رو به DAW معرفی میکنه وظیفه ی میدیرت انتقال اطلاعات رو هم داراست که در نتیجه میزان تاخیر بین انتقال اطلاعات رو هم میتونه ASIO تغییر بده.در انتخاب کارت صدا های حرفه ای یکی از عوامل اصلی میتونه میزان تاخیر در انتقال و تبدیل این اطلاعات باشه.


13 - DSP در کارت صدا چیست ؟
DSP رو میتوان پردازش گر صدایی در داخل ساختمال کارت صدا تعریف کرد.
که معمولا در اکثر موارد دوستان به خاطر توضیح اشتباه سایت های فروش سخت افزار استودیو تعریف اشتباهی از اون دارند.
اکثر دوستان فکر میکنند که وجود DSP در کارت صدا باعث میشه که بار پردازشی از روی CPU کامپیوتر شما برداشته بشه و پردازش ها در کارت صدا انجام بشه !!! که چنین چیزی کاملا اشتباه است.در ادامه به توضیح کامل میپردازم. DSP یک پردازش گر صدا است که در داخل ساختمان کارت صدا قرار میگیره و به کارت صدا این امکان رو میده تا روی صداهای ورودی و خروجیش (معمولا ورودی) پردازش انجام بده. خب حالا این پردازش به چه صورت هست ؟ وقتی یک کارت صدا دارای DSP هست و این DSP به شکل Compressor و Reverb برای اون تعریف شده یعنی این کارت صدا میتونه روی صدا ای که وارد اون میشه پردازش انجام بده و اون رو کمپرس کنه یا افکت ریورب رو به اون اضافه کنه. پس در نتیجه صدایی که وارد سیستم میشه کمپرس شده یا دارای ریورب است که معمولا در رکورد استودیو از هیچ یک از این ها استفاده نمیشه تا صدای خام همیشه در دست رس باشه و بشه هر لحظه اون رو تغییر داد. این امکان در کارت صدا ها معمولا برای اجرای های زنده استفاده میشه تا بشه در لحظه صدا های وارد شده به کارت صدا رو بدون وجود کامپیوتر پردازش کرد.پس در این میان وجود DSP هیچ کمکی به CPU کامپیوتر شما نیست !!!

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    کدام یک را در اولیت کاری قرار دهیم؟
    ADS

    کدهای اختصاصی