loading...
کلاویوس | مرجع تخصصی تنظیم و آهنگسازی دیجیتال
Bulletin
بسایت کلاویوس،در تاریخ 95/01/01 با هدف ترویج موسیقی ایرانی و کمک به مستعدان این حوزه شروع به کار کرد.
<<این وبگاه تنها سایت رسمی کلاویوس است فقط ادرس هایی که اینجا اعلام میشود مربوط به ما میاشد>>
<<برای استفاده از تمامی امکانات سایت ائم از دانلود مطالب،شرکت در گفتگو ها و... در سایت عضو شوید>>
<<برای مطرح کردن مشکلات،سوالات و پیشنهادات خود میتواند از انجمن سایت استفاده کنید>>
<<کپی برداری از مطالب کلاویوس فقط با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز میباشد>>
<<کلیه محصولات فروشگاهی که تگ اختصاصی بر روی ان خورده پس از اولین خرید بطور خودکار حذف میشوند>>
بازدید : 252 یکشنبه 28 آذر 1395 نظرات (0)

درک صداها:
برای درک علم طراحی صدا (Synthesis) باید در ابتدا خود صدا را درک کنیم. اینکه به چه شکلی است؟ حرکتش به چه نحوی است؟ درکی که از صدایی که می شنویم چیست؟ و یا اصلا چرا اینگونه درک می کنیم؟.
صدا(صوت) در واقع نتیجه ارتعاش یک جسم و حتی هوای اطراف منبع شنیداری ماست که به شکل موج منتشر می شود. درکی که ذهن ما از این ارتعاش و جابجایی پیدا می کند، هویت صدا را در ذهن ما تشکیل میدهد.
نکته: محیط اطراف ما در صدایی که میشنویم بسیار موثر است و یک از دلایل ایجاد آکوستیک و عایق کردن دیوارها همین عامل است.
به عکس زیر دقت کنید. اسپیکر همان منبع شنیداری ماست و امواج همواره در حال دور شدن از این منبع هستند.

پارامترهای امواج صدا: (Sound wave Components)
بسامد (فرکانس یا تَواتُر):
تعداد نوسان های (Vibrations) یک نوسانگر (Oscillator) در یک ثانیه بسامد یا فرکانس نامید می شود.
واحد بسامد Hertz یا به اختصار HZ (مخترع: فیزیکدان آلمانی Heinrich Hertz) و یا دور بر ثانیه (C.P.S) می باشد.
هر چه قدر بسامد صدا بیشتر (حرکت نوسانی تندتر) باشد، صدای حاصل زیرتر و هر چه قدر بسامد صدا کمتر (حرکت نوسانی کندتر) باشد، صدای حاصل بم تر خواهد بود. محدوده شنوایی گوش انسان از 20 هرتز تا 20 کیلوهرتز می باشد. این محدوده به واسطه سن انسان متغیر است.
برای مثال: بسیاری از نوجوانان به راحتی قادر به شنوایی صداهای بالاتر از محدوده 18 کیلوهرتز هستند در حالی که میان سالان تمایلی به شنیدن اصوات فراتر از 14 کیلوهرتز ندارند. اما به طور کل به بسامدهای بیشتر از 20 کیلوهرتز اصوات فراصوت و به بسامدهای کمتر از 20 هرتز اصوات فروصوت گفته می شود.
در ساز های زهی و بادی نیز:
    هر چقدر طول سیم یا لوله صوتی بلندتر --> بسامد صدای حاصل کمتر (صدای بم تری) خواهیم داشت و بالعکس
    هر چقدر ضخامت سیم یا قطر لوله صوتی بیشتر --> بسامد صدای حاصل کمتر (صدای بم تری) خواهیم داشت و بالعکس

دوره تناوب
مدت زمانی که یک نوسان کامل طول می کشد.
مثال: اگر بسامد صوتی 440 HZ باشد به این معناست که در هر ثانیه 440 نوسان خواهد داشت بنابراین هر نوسان 1/440 ثانیه صول خواهد کشید.
یقینا بسامد (فرکانس) و دوره تناوب معکوس یکدیگرند.


طول موج
مسافتی که یک نوسان کامل طی می کند.
هر چه قدر بسامد صدایی بیشتر باشد طول موج آن کوتاه تر خواهد شد و بر عکس.
از همه ی موارد بالا که بهش اشاره شد در نهایت به 2 تا نکته ی کلی می رسیم.
    صدای زیر --> بسامد بیشتر (نوسان تندتر) --> طول موج کوتاه تر --> طول سیم یا لوله صوتی کوتاهتر --> ضخامت سیم یا قطر لوله صوتی کمتر
    صدای بم --> بسامد کمتر (نوسان کندتر) --> طول موج بلندتر --> طول سیم یا لوله صوتی بلندتر --> ضخامت سیم یا قطر لوله صوتی بیشتر

*دوستان دانستن تئوری و اصول کار بسیار بسیار مهم و حیاتیه. شاید برای برخی از عزیزان خسته کننده باشه اما تاثیر این مطالب پایه رو خودتون در جلسات بعدی درک خواهید کرد؛بنابراین تکرار مطالب یادتون نره

منبع:پرشین سینگرز

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    کدام یک را در اولیت کاری قرار دهیم؟
    ADS

    کدهای اختصاصی